30 April 2009

Musykil

diambil daripada http://marni-ameera.blogspot.com/

29 April 2009

Musykil

Saya ingin menunjukkan satu daripada kelemahan dalam sistem pendidikan di negara kita, biarpun ia mungkin dianggap remeh. Kali ini, bukan melalui penyelidikan impirikal dan bukan juga melalui ulasan dan pandangan orang lain.

Kali ini adalah dari analisis dan semakan saya sendiri terhadap kertas ujian bagi mata pelajaran bahasa Inggeris dan sains untuk pelajar sekolah rendah (Tahun 1).

Dalam ujian bulanan pertama, kertas soalan bagi mata pelajaran bahasa Inggeris memerlukan pelajar menyuai padan huruf A dengan a, B dengan b dan begitulah huruf seterusnya. Rupanya mereka baru belajar mengenal huruf!

Ada juga soalan meminta mereka melengkapkan ejaan perkataan ‘Good Morning’, ‘Good Afternoon’, ‘Good Evening’ dan menyuai padankan ejaan tersebut dengan gambar yang disertakan. Rupanya mereka baru belajar mengeja!

Ada juga soalan yang meminta pelajar mengisi tempat kosong dalam ayat-ayat pendek yang disediakan. Saya fikir, pelajar dapat menjawab soalan ini bukan kerana mereka faham ayat yang ditulis, tetapi mereka meneka perkataan atau jawapan berdasarkan gambar yang disertakan. Rupanya mereka baru belajar membina kosa kata!

Tiada sebarang keraguan ketika saya membuat semakan untuk mata pelajaran ini. Saya menganggap soalan-soalan bagi mata pelajaran ini sesuai untuk pelajar yang baru berkenalan dengan bahasa Inggeris dan baru hendak belajar membina perkataan dalam bahasa tersebut.

Namun kemusykilan timbul apabila saya membuka kertas soalan bagi mata pelajaran sains.

Saya tidak fikir pelajar yang baru hendak belajar mengenal huruf dan baru hendak belajar mengeja akan memahami soalan ini walaupun diterangkan oleh guru mereka, kecuali jika guru menerangkannya dalam bahasa ibunda:

Which of the following is a bad habit?
A. Alia washes her hands before eating.
B. Zamani brushes his teeth once a week.
C. Halim wears clean and tidy uniform to school.

Saya musykil.

Bagi mata pelajaran bahasa Inggeris, mereka baru sahaja diajar untuk mengenal huruf dan membina kosa kata dalam bahasa Inggeris. Perkataan-perkataan ringkas digunakan supaya pelajar mudah faham. Tiada ayat yang panjang.

Tetapi bagi mata pelajaran sains, ayat yang digunakan boleh dianggap panjang, bahkan ia dibuat seolah-olah pelajar telah mahir menguasai bahasa Inggeris.

Saya sama sekali tidak menyalahkan guru yang membuat soalan. Bukan juga salah guru yang mengajar! Mengapa saya katakan begitu? Kerana selepas membuat semakan terhadap buku teks dan buku aktiviti yang digunakan di sekolah, sememangnya itulah yang ada dalam sukatan mata pelajaran.

Persoalan yang berlegar di fikiran saya ialah, bagaimana agaknya para pelajar menjawab soalan sains tersebut?

Pelajar yang pernah bersekolah di tadika yang menggunakan bahasa Inggeris sebagai medium pengantara mungkin tidak bermasalah dengan keadaan ini, tetapi bagaimana dengan pelajar yang lain, terutamanya yang tidak bersekolah tadika?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan