24 Julai 2009

Respon : HAri Guru atau Hari Guru Besar?

Di bawah adalah respon artikel saya yang bertajuk "Hari Guru atau Hari Guru Besar" yang saya dapat daripada http://www.sabahdaily.com/2009/07/hari-guru-atau-hari-guru-besar/

Harap dapat berikan respon dari anda. Terima kasih.
  1. Zamzam on July 21st, 2009 at 9:26 am

    Saya amat bersetuju dengan komen dari saudara Mohd. Saya amat yakin ada banyak sekolah-sekolah menghadapi masalah yang sama. Apabila Guru Besar atau Pengetua nak bodek orang atas Cikgu-cikgu yang jadi mangsa. Kalau ada guru yang berani nak memberi pandangan yang tidak mengikut selera Guru Besar atau Pengetua mereka akan diugut dengan bermacam-macam ugutan dan yang paling popular adalah Laporan Prestasi yang akan ditenyeh oleh Besar atau Pengetua.

    Sampai bila kita nak hidup dalam budaya songsang begini dan hanya segelintir guru sahaja yang berani menegakkan kebenaran dan majoriti hanya merungut dibelakang dan selesa menjadi pak dan mak turut kepada Guru Bease/Pengetua yang tidak berkarisma ini.

    Bangkitlah wahai kaum Guru membela hak kamu dan demi pembangunan anak bangsa bangkitlah menentang budaya songsang yang sudah menjadi amalan sistem pemerintahan di Malaysia yang tercinta ini. Sampai bila kita sanggup dicucuk hidung untuk patuh kepada benda yang songsang.

    Pernah satu ketika Guru Besar/Pengetua begitu taksub untuk mengadakan majlis Sambutan Detik Malam Merdeka mengarahkan murid-murid dan guru-guru untuk berada disekolah hingga tengah malam tanpa memikirkan faktor keselamatan dan sosial kepada mangsa nafsu rakusnya untuk meraikan VIP yang akan hadir.

    Sampai bila kita akan dilembukan oleh pemimpin yang tidak kompeten ini. Sampai bila… tepuk dada tanya IMAN.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan