29 Mac 2010

Antara Tudung dan Tali Leher

"Bertudung busuk dan kotor adalah lebih menyalahi Islam berbanding dengan tidak bertudung!" tegas seorang doktor senior.

Saya masih termenung. Jari berentak perlahan menari-nari di atas meja. Tanda otak sedang ligat berfikir.

"Tapi doktor, kalau busuk dan kotor yang jadi isu, serangan juga patut dibuat kepada tali leher doktor lelaki. Sebagai lelaki, saya sangat tahu bagaimana kaum lelaki melayan tali leher mereka. Tak pernah dibasuh, dicampak merata-rata, lebih berpotensi menjadi punca jangkitan berbanding tudung yang jarang dipakai lebih daripada sehari," saya menyampuk.

Cakap saya memang gurau-gurau. Tapi isinya bukan mainan.

Membunuh sikap double standard yang sering berlaku oleh orang kita sendiri terhadap tuntutan agama kita ke atas kita. Tiga kali "kita".

Apa yang pasti,tudung busuk lagi kotor atau tidak bertudung, dua-dua tidak Islamik. Apa yang Islamik ialah bertudung dan tudungnya bersih tidak berbau.

Ketika negara "kafir" seperti United Kingdom sudah jauh ke depan dalam menghormati agama, membenarkan aurat dipelihara di dalam pasukan beruniform dan perkhidmatan kesihatan, kenapa masyarakat kita masih lebih Barat daripada Barat? Tudung itu budaya atau perintah Alah? Jika ia perintah Allah, di mana Allah dan prioriti kamu?

Solusi #17 m.s 26

Tiada ulasan:

Catat Ulasan