30 April 2009

Oh...ppsmi

PPSMI...PPSMI...PPSMI... Sekarang ia seperti igauan ngeri bagi sesetengah guru yang mengajar mata pelajaran M3 dan Sains dalam Bahasa Inggeris. Apa tidaknya, kementerian akan 'turun ke sekolah' bagi melihat keberkesanan PPSMI ini.

Difahamkan, mereka akan melihat guru-guru berkenaan berdasarkan Penilaian Tahap Pencapaian PTP yang pernah dibuat 2 kali sebelum ini. Melaluinya, guru-guru yang lulus mendapat 3 / 4 tidak akan dipantau. Manakala kumpulan yang mendapat 1 / 2, tumpuan akan diberikan kepada mereka.

Persoalannya... adakah kumpulan yang mendapat 3 / 4 dapat berkomunikasi dengan murid dalam bahasa Inggeris dengan baik? Dan, adakah dengan berkomunikasi dalam bahasa inggeris ia memberikan markah yang tinggi kepada murid? Dan, adakah kumpulan yang mendapat 1 / 2 akan diberi tindakan oleh kementerian? Dan, bagaimana pula kumpulan yang langsung tidak menduduki peperiksaan lisan itu? Adakah denda ke atas kumpulan ini lebih berat?

Pandangan peribadi saya,

Yang kita mahu tekankan di sini ialah pencapaian murid. Bagaimana kita berfikir mahu memajukan murid denga berbahasa asing, sedangkan kita sendiri tidak tahu menggunakan bahasa tersebut. Menggunakan bahasa malaysia sahaja murid juga tidak dapat mencapai target kita, apatah lagi berbahasa inggeris.

Kalaulah dengan tidak dapat berbahasa inggeri dalam kelas BISP ditarik balik, ambillah balik...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan