17 Jun 2009

Suara Hati Seorang guru Sekolah

Catatan ini saya petik dari http://marni-ameera.blogspot.com/

Seorang guru yang menemani saya berbual sambil menunggu giliran berurusan di sebuah bank mengeluh panjang apabila sesi ‘sembang-sembang’ kami menyentuh isu dasar dan sistem pendidikan.

Katanya, sistem pendidikan di Tanah Melayu ini semakin mencabar kewibawaan guru-guru. Dasar dan sistem dirombak serta diubah suai setiap kali pucuk pimpinan bertukar tangan.

Malangnya, jika sistem atau dasar yang diperkenalkan itu gagal, guru dan pelajarlah yang bakal dijadikan mangsa untuk mereka melemparkan segala beban kesilapan.

Pelajar akan dikatakan tidak berdaya saing, kurang tumpuan dan kurang usaha. Guru pula akan dikatakan tidak cukup latihan, kurang pendedahan, perlu lebih fokus di samping perlu menghadiri kursus demi kursus bagi memantapkan kebolehan mereka mengajar.

Katanya lagi, tidak pula pihak berkenaan berusaha mengkaji kesilapan dasar atau ketetapan yang telah mereka ambil. Hampir tidak pernah juga mereka mengakui sesebuah dasar itu gagal biarpun hakikat kegagalan tersebut jelas kelihatan.

Sambil mengeluh, beliau berkata “Kami bukanlah golongan yang ‘didengari’ oleh mereka. Kami adalah golongan yang hanya boleh menerima arahan dan melaksanakannya”.

Justeru beliau sangat berterima kasih kepada pihak yang sudi memperjuangkan isu berkaitan perguruan dan pendidikan di Tanah Melayu ini.

Apabila saya bertanya pendapatnya tentang PPSMI, dengan yakin beliau menjawab, “Satu kesilapan baru tidak akan dapat menutup kesilapan lama dan saya yakin PPSMI tidak akan dimansuhkan sepenuhnya”.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan