09 Mei 2009

Lagi...lagi...ppsmi

Berikut respon saya tentang tulisan Fikir Dulu Sebelum Mendukung Biawak Hidup oleh Mohd Isa bin Abd Razak dalam http://mohdisa-abdrazak.blogspot.com. Respon saya dalam tulisan berwarna.

2. Ada banyak sebab mereka ketinggalan. Di sini dikemukakan dua sebab penting. Yang pertama, mereka sibuk. Yang kedua, mereka berpegang pada amalan bahawa semua yang dari atas itu baik. Hal ini sesuai dengan ajaran yang terserap dalam kalbu mereka. Ajaran itu ialah turuti apa-apa sahaja arahan dari atas dan mengangguk-angguk sahaja apabila mendengar suara orang atas.

Sebab 1: Mereka sibuk. Ini benar. Kami guru sekarang amat sibuk dengan tugasan harian seorang guru. Bukan sibuk mengajar dalam bilik darjah TETAPI sibuk melakukan kerja pengkeranian (Insya-Allah, saya akan cuba senaraikan kerja pengkeranin oleh guru). Akibatnya murid tercicir.

Sebab 2: Mereka berpegang pada amalan bahawa semua yang dari atas itu baik. Saya tidak setuju. Saya berikan situasinya seperti ini. Seorang pegawai berjawatan Nazir menyelia sebuah sekolah. Tidak lama kemudian, beliau pencen dan masih dapat berkhidmat semula di sekolah di mana beliau pernah selia dahulu. Apabila ditanya oleh guru di sekolah berkenaan kenapa beliau masuk ke kelas dengan sebatang kapur dan sebuah buku sahaja, sedangkankan KPM tidak mengalakkannya (disarankan bawa BBM). Belaiu menjawab "itu dulu. Kalau tidak tegur kamu, saya yang kena nanti".

4. Memang ada orang menyokong sesuatu dasar secara sembarangan. Ada juga orang menyokong sesuatu dasar kerana kepentingan diri. Tidak kurang pula orang menyokong sesuatu dasar kerana takut. Persoalannya, adakah orang muda yang akan bergelar guru termasuk dalam golongan penakut?

Ramai yang penakut daripada berkata benar. Kenapa mereka takut? SEBAB takut guru besar akan pindahkan ke pedalaman. Dan, markah Sasaran Kerja Tahunan SKT akan rendah. Bila rendah x dapatlah dianugerahkan Khidmat Cemerlang.

Kalau murid lulus M3 dan Sains, mereka dikatakan bagus dalam mata pelajaran berkenaan. Tetapi kalau sebaliknya, guru dikatakan tidak mengajar subjek tersebut dalam BI. Dengan erti kata lain, guru tidak menjalankan PPSMI.

Bermula dengan PPSMI, berlanjutan pula kepada Penilaian Tahap Pencapaian (PTP) ke atas semua guru m3 dan Sains yang tidak kredit BI dalam SPM mereka. Kementerian bertungkus-lumus mencari mereka yang lulus, gagal dan tidak menduduki penilaian itu. Yang lulus, tahniah. Yang gagal, diberikan modul mengikut peringkat kelulusan mereka (beginner, intermedite, expert). Tahun akan datang, mereka perlu duduk sekali lagi bagi menilai hasil pembelajaran memalui modul tersebut. Yang tidak duduk PTP? Tunggu masa dipantau (mungkin dimarah, ditegur, ambil tindakan atau sebaginya) Golongan ini mempunyai alasan masing-masing kenapa tidak menduduki PTP? Antaranya: Pertama: tidak nampak relevannya kalau lulus PTP guru dapat berkomunikasi dengan murid dalam BI dengan lancar dan baik. Yang akhirnya murid dapat LULUS dengan cemerlang. Kedua: tidak sanggup jadi Pak Kadok. Yang mengiyakan semua tindakan orang dari atas. Kalau tidak tahu apa itu PPSMI, baik jangan jalankan.

Akhir kalam, untuk menjadikan murid cemerlang banyak cara dan kaedah. Tidak semestinya dengan berbahasa inggeris murid dapat cemerlang. Dalam M3, pengguasaan yang lemah dalam konsep akan melemahkan keseluruhan tajuk berkenaan. Contoh: murid lemah dalam konsep tambah, berilah mereka tajuk apapun dalam pengoperasian tambah, jawapannya tetap SALAH.

2 ulasan:

  1. Assalamualaikum,

    kenal cikgu Salam Emok tak?

    Saya adalah kawan lama dia semasa di sekolah Seri Perak dulu tahun 1982.

    Tolong kirim salam dgn dia. Dah lost contect hampir 25 tahun.

    Ini h/p saya 019-6901335 atau ikhsanhj@yahoo.com



    Wassalam

    Ikhsan Hj. Sirat

    BalasPadam
  2. Wsalam.

    Saya kenal. Ini no tel beliau 0195809844

    BalasPadam